نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2890
-
الف
+

درگذشت «جوره بیک نذری» هنرمند و آوازخوان تاجیکستانی

«جوره‌ بیک نذری» هنرمند و یکی از مدیران ارشد فرهنگستان علوم ملی تاجیکستان درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2، «جوره بیک نذری»، محقق ادبیات فارسی، هنرمند و آوازخوان تاجیکستانی به عمر ۷۴ سالگی درگذشت.

جوره بیک نذری در روزهای اخیر در شفاخانه «استقلال» شهر دوشنبه، تحت تداوی قرار داشت و پس از یک دوره تحمل مرض شکر(دیابت) سرانجام به عمر ۷۴ سالگی درگذشت.

نذری در پژوهشگاه زبان و ادبیات تاجیکستان در اکادمی علوم تاجیکستان، سال ها مصروف پژوهش در ادبیات کلاسیک فارسی بود، وی همچنین به مدت ۴۵ سال مدیر اداره میراث خطی فرهنگستان علوم ملی تاجیکستان نیز بوده است.

جوره بیک نذری میان مردم بیشتر به عنوان آوازخوان معروف بود و دارای شهرت بسیار بود. آقای نذری زمانی به عنوان مترجم در افغانستان ماموریت انجام داده و روابط نزدیک با هنرمندان افغانستان به ویژه «احمد ظاهر» داشته است.

وی از رساله دکتری خود، در موضوع «لیلی و مجنون مکتبی شیرازی»، در سال ۱۹۷۴  میلادی دفاع کرد. برخی از آثار او از جمله «نامه‌نگاری در شاهنامه فردوسی» و «لیلی و مجنون مکتبی شیرازی» در کشور ایران منتشر شده است.

به مناسبت درگذشت این هنرمند و پژوهشگر تاجیکستانی، مقام های ایرانی این ضایعه را به آکادمی ملی علوم تاجیکستان تسلیت گفتند.

داکتر «ابوذر ابراهیمی‌ترکمان» ريیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، محمدتقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان، رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان و «غلامعلی حدادعادل» از جمله افرادی بودند که در پیام هایی جداگانه درگذشت جوره بیک نذری را تسلیت گفتند.

ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر